Cele i zadania
terapii zajęciowej.
Terapia zajęciowa jest pojęciem i terminem medycznym; pełni funkcję
leczniczą
w systemie rehabilitacji.
Termin ,,terapia pochodzi
od greckiego wyrazu therapeuein, który znaczy: opiekować
się
kimś, troszczyć
się
o kogoś, leczyć. Therapeutes, czyli terapeuta, to ten, kto się
kimś
opiekuje, troszczy się
o kogoś.
Według autorów
angloamerykańskiej pracy pt. ,,Rehabilitacja medyczna -terapia
zajęciowa jest
formą
pomocy udzielanej pacjentowi w powrocie do
jego poprzednich zajęć, albo- gdy to jest konieczne w zaadaptowaniu
się
do nowych zajęć, przy czym termin ,,zajęcia, oznacza coś
więcej niż
konkretny
zawód, oznacza normalne
funkcjonowanie w środowisku pracy i rodziny, sposób poruszania
się, niezależność
psychiczną, dojrzałość
psychiczną
do pełnienia określonych ról społecznych.
Według K. Milanowskiej -
Terapia zajęciowa to
leczenie i usprawnianie za pomocą
określonych czynności, zajęć
i pracy. Osoba prowadząca ćwiczenia w ramach terapii zajęciowej terapeuta zajęciowy, musi mieć
specjalne przygotowanie. Powinna
posiadać
znajomość wielu działów pracy i techniki, które mogą
służyć
jako czynnik usprawniający.
Poza tym wymaga się
od niej przygotowania pedagogicznego oraz
ogólnych wiadomości z zakresu anatomii, fizjologii i patologii, które
upoważniają
do prowadzenia terapii zajęciowej działu leczenia usprawniającego.
Według światowej Federacji Terapeutów zajęciowych terapia zajęciowa jest
dyscypliną
ochrony zdrowia, która zajmuje
się
ludźmi fizycznie bądź psychicznie
niepełnosprawnymi, czasowo bądź
trwale. Wykwalifikowany terapeuta
zajęciowy angażuje pacjenta w czynności zaprojektowane tak, by sprzyjały przywróceniu
maksymalnego możliwego funkcjonowania, tak by pomóc takim ludziom
spełnić
wymagania
stawiane przed nimi przez ich
pracę
zawodową, środowisko społeczne i domowe oraz by mogli
brać
udział
w życiu, w najpełniejszym tego słowa
znaczeniu.
W toku terapii zajęciowej osoby wykonują
pożyteczne, zorganizowane czynności mające (zależnie od okoliczności) podtrzymać
ich aktywność, odwracać
uwagę
od niepokojących myśli i wyobraźni, przywracać
utraconą sprawność
i przez zlecanie trudniejszych prac
przygotować
ich do samodzielnego życia.
Terapia zajęciowa celowe
organizowanie zajęć
wytwórczych za pomocą
prostych narzędzi i materiałów naturalnych (drewno, skóra, glina) w
celu
poprawy czynności, zwiększenia zakresu ruchów, siły mięśni osób
usprawnianych; oprócz usprawniania
ruchowego wzmacnia psychikę, służy preorientacji zawodowej.
W ujęciu systemowym, terapia zajęciowa zajmuje bardzo swoiste miejsce w systemie
rehabilitacji. Jest czymś
w rodzaju klamry spinającej jej podstawowe dziedziny: rehabilitację
leczniczą
i społeczną, a zarazem uzupełnieniem jej podstawowych działów:
fizjoterapii i rehabilitacji psychologicznej. Ze względu na swoiste oddziaływania na rehabilitowany Podmiot
zaliczyć
ją
trzeba do form
rehabilitacji.
Samo pojęcie terapii zajęciowej zrodziło się
w wyniku odkrycia potrzeby zajęcia pacjenta czymś, poza czasem leczenia. Często były to długie godziny nudy popołudniowej i
wieczornej. Z czasem spostrzeżono, że różne techniki takich zajęć
mogą
być
celowo tak dobrane by nie tylko pozwalały
pacjentowi na zabicie nudy, lecz także przyczyniły się
do usprawniania manualnego. Idąc tym tropem zaczęto ,, wymyślać i dobierać
indywidualne techniki dla usprawnienia
konkretnych stawów, czy grup mięśniowych, wreszcie całych zespołów ruchowych.
Analogicznie, wykorzystuje się
różne techniki w sferze
usprawniania psychicznego i
społecznego. W obecnej koncepcji leczenia dąży się
do tego, ażeby osoba dotknięta schorzeniem lub urazem nie pozostawała przez dłuższy
czas bezczynna.
Możliwie jak najwcześniej wprowadza się
czynne zajęcie.
Rys historyczny i rozwój
terapii zajęciowej w świecie i w Polsce.
Wartość
zajęcia i pracy jako środka leczniczego znana była dawno. Egipcjanie na
przykład zalecali gry i pracę
dla umysłowo chorych. Galen w swoich rozprawach pisze
że ,,zajęcie jest najlepszym naturalnym
lekarzem
i podstawą
szczęścia człowieka.
W końcu XVIII wieku i początku XIX, w okresie rozwoju szpitalnictwa wprowadza
się
do programu leczenia umysłowo chorych
zajęcia i pracę.
Za pioniera w tej dziedzinie
uważany jest dr Philippe Pinel z Francji. Od tego czasu w
wielu krajach terapia zajęciowa zdobywa zastosowanie jako środek leczniczy na oddziałach psychiatrycznych. W wieku
XX terapię
zajęciową
wprowadza się
w domach starców i na oddziałach dla
przewlekle chorych. W Stanach Zjednoczonych w 1717 r. zostaje zawiązane Amerykańskie Towarzystwo Terapeutów Zajęciowych, które rozwija bardzo szeroką
działalność. Towarzystwo to wydaje własne czasopismo, a w
następnych latach organizuje szkolenie i szkoły dla
terapeutów zajęciowych. Podobny rozwój ma terapia zajęciowa w Anglii.
Po drugiej wojnie światowej łącznie z rehabilitacją
coraz większe znaczenie i zastosowanie ma terapia zajęciowa. Wprowadzana ona jest na oddziałach
ortopedycznych, urazowych, w oddziałach dla reumatyków, gruźlicy. Obecnie terapia zajęciowa wchodzi w skład oddziałów leczniczego
usprawniania.
W Polsce terapia zajęciowa miała podobny rozwój jak w innych krajach.
Również
w wieku XIX i na początku XX wieku stosowana była na oddziałach
psychiatrycznych. Następnie terapię
zajęciową
wprowadza się
w zakładach dla starców i nieuleczalnie
chorych oraz w niektórych sanatoriach przeciwgruźliczych (Otwock). Zasadniczy rozwój terapii
zajęciowej w Polsce przypada na okres po II wojnie
światowej. Rozwija się
ona tak, jak w innych krajach łącznie z rehabilitacją.
Cele terapii
zajęciowej w
odniesieniu do poszczególnych osób powinny być
zawsze określane indywidualnie. Wszystkie działania terapeuty
muszą
być dostosowane do sytuacji podopiecznego, czyli do jego
zmniejszonej wydolności psychicznej, obniżonej sprawności fizycznej, zaniżonej motywacji, aktualnego stanu zdrowia i
samopoczucia.
Terapia zajęciowa z punktu widzenia potrzeb chorego może spełniać
następujące zadania:
1. usprawniać
fizycznie,
2. usprawniać
psychicznie,
3. usprawniać
społecznie, w tym dawać
wytyczne do wyboru
zawodu.
Usprawnianie fizyczne.
Tu występuje ścisłe powiązanie terapii zajęciowej z gimnastyką
leczniczą. Praca i czynności wykonywane w oddziale terapii zajęciowej są
kontynuacją
ćwiczeń
prowadzonych w sali gimnastycznej.
Wartość
terapii zajęciowej dla procesu usprawniania z punktu widzenia
fizjologicznego i kinezyterapeutycznego polega na tym, że dany ruch ćwiczenie w czasie pracy pacjent może wykonywać
przez dłuższy czas bez zmęczenia fizycznego i psychicznego. Tym samym przyspiesza
się usprawnianie. Większość
prac jest czynnością
złożoną, po jednym rodzaju ruchu następuje inny, między poszczególnymi ruchami zachodzą
przerwy, które wynikają
z samej techniki pracy. To stwarza dla
narządu ruchu, zwłaszcza dla mięśni oraz układu krążenia i układu oddechowego świetne warunki działania. W okresie bowiem tych drobnych
przerw następuje odpoczynek i odprężenie, odprowadzenie produktów zmęczenia i zaopatrzenie się
w nowy zapas energii do
pracy.
Poza tym skoncentrowanie uwagi na
samej technice i szczegółach pracy, np. wykonywanie wzoru szalika na warsztacie
tkackim, stwarza okoliczności, w których pacjent zapomina, że ćwiczy i dzięki temu może daną
pracę wykonywać
dłużej bez uczucia zmęczenia i znużenia.
Usprawnianie psychiczne.
Przez odpowiednio
dobraną
i prowadzoną
pracę
łatwiej dochodzi do akceptacji kalectwa i
pacjent uczy się
brania udziału
w życiu w nowych warunkach. Dla wielu chorych, zwłaszcza
tych głębiej niepełnosprawnych fizycznie, sam fakt możliwości wykonywania przez nich pracy
ma duże znaczenie, podnosi bowiem ich wartość
jako jednostki społecznej
i otwiera nowe możliwości życiowe.
Poza tym w schorzeniach
przewlekłych interesujący program zajęć
lub pracy odwraca uwagę
chorego od schorzenia, usuwa lęk i rozmyślanie nad przyszłością
i tym samym czyni okres choroby i
rekonwalescencji znośnym. W schorzeniach psychicznych zajęcie i praca jako środek leczniczy działa uspokajająco, zmusza pacjenta do skierowania uwagi i
myślenia na konkretne czynności.
Terapia zajęciowa może dać
pewne wytyczne co do wyboru zawodu,
jeżeli zachodzi konieczność
zmiany zawodu , oraz ułatwić
ocenę
przydatności chorego do pracy. Bardzo często pacjenci z nieodwracalnymi zmianami narządu ruchu uczą
się
w oddziale terapii zajęciowej podstawowych zasad pracy w różnych dziedzinach, np. tkactwa, dziewiarstwa,
fotografiki, introligatorstwa, następnie doszkalają
się
na kursach lub w zakładach szkolenia
inwalidów i w ten sposób zdobywają
odpowiedni dla siebie
zawód.
Cele terapii
zajęciowej w ujęciu ogólnym:
- daje inwalidzie
rozrywkę
w czasie długich godzin szpitalnej
bezczynności,
- oddziałuje psychoterapeutycznie
wzbudza i umacnia w chorym zaufanie do własnych sił,
- przyspiesza leczenie w sensie
klinicznym, usprawnia funkcję
uszkodzonych części ciała i całego organizmu, pozwala przez
skupienie uwagi na określonej czynności zapomnieć
o zmęczeniu
i wykonać
więcej ruchów niż
np. na sali gimnastycznej,
- przygotowuje inwalidę
do pokonywania różnych trudności w życiu codziennym i do podjęcia w przyszłości szkolenia zawodowego lub
zatrudnienia,
- Przyczynia się
do integracji osobowości w warunkach zaistniałego inwalidztwa z późniejszą
perspektywą
samodzielnego życia.
Aby terapia zajęciowa
przebiegała prawidłowo musi zaistnieć
więź
między pacjentem
a terapeutą,
polegająca na
wzajemnej akceptacji.
Pierwsza faza terapii zajęciowej winna
rozpocząć
się
od nawiązania kontaktu terapeuty z uczestnikiem terapii i
trwać
winna tak długo, aż
ten stanie się
na tyle silny, że nie ulegnie zerwaniu nawet wówczas, gdy terapeuta
będzie interpretował, oceniał i korygował zachowania
uczestnika, mimo że osądy takie mogą
być
przez niego przykro odczuwane.
Właściwym zadaniem tej fazy zwanej także ,,rozmrażaniem jest wytworzenie odpowiednio silnej
więzi między uczestnikiem a terapeutą.
Druga faza zaczyna się
wtedy, gdy więź
ta pozwala już
terapeucie na pewną
dozę
obiektywizmu i chłodnego realizmu w
omawianiu problemów pacjenta, bez obawy jej przerwania lub zakłócenia.
Realistyczne roztrząsanie czasem bardzo osobistych spraw człowieka stanowi
punkt wyjścia do zasadniczego zadania drugiej fazy terapii. Tym
zadaniem jest wyjaśnienie uczestnikowi na czym polega stojąca przed nim alternatywa wyboru zachowań, czynności, prac, a także konieczności podjęcia przez niego samodzielnej decyzji w tym
względzie i jakie konsekwencje dla uczestnika są
z tym związane.
Trzecia faza dotyczy planowania przez uczestnika własnej
przyszłości. Etap ten zaczyna się
po zakończeniu systematycznych kontaktów terapeutycznych i
służy konfrontacji zdobytych przez pacjenta w toku terapii
doświadczeń z rzeczywistością
społeczną, czy i na ile nabyte przez uczestnika nowe
wartości, postawy i sposoby oceniania siebie i świata są
pomocne w codziennym życiu. Czy uczestnik posiadł umiejętność
wysuwania korzystnych dla siebie celów
życiowych i czy nauczył się
sposobów ich osiągania.
Istotnym elementem terapii zajęciowej jest
aktywizacja uczestników.
Aktywizacja jest to zespół
działań
mających na celu włączenie osób do udziału w różnych dziedzinach życia. Jest wyrazem czynnego trybu życia, chęci działania oraz sposobem leczenia wielu chorób i
zaburzeń. Problem aktywizacji nabiera szczególnego znaczenia u
osób, które z różnych powodów dysfunkcji fizycznej, umysłowej lub
psychicznej nie są
w stanie samodzielnie
funkcjonować. Aktywizacja uczestników terapii zajęciowej powinna objąć wszystkie możliwe zakresy od czynności samoobsługowych i porządkowych w najbliższym otoczeniu, po czynności na rzecz innych osób. W procesie aktywizacji
każdy uczestnik terapii zajęciowej jest traktowany indywidualnie i podmiotowo.
Spośród zaoferowanych propozycji sam wybiera
formę
zajęć, która najbardziej odpowiada jego potrzebom,
zainteresowaniom i możliwościom. Brak aktywności, kontaktów, pomocy ze strony innych osób daje
poczucie własnej nieprzydatności, prowadzi do poczucia krzywdy, izolacji i
osamotnienia.
Etapy postępowania terapeutycznego
Terapia i każdy rodzaj reagowania na chorobę
lub niepełnosprawność
wymaga strategii, posiadania
całościowej wizji, w której efekt doraźny
wkomponowany jest w perspektywę
przyszłości, a cały wysiłek skoncentrowany
jest na człowieku chorym i/lub
niepełnosprawnym, a nie na samej chorobie czy
niepełnosprawności. Pierwszym bardzo istotnym etapem w prowadzeniu
terapii zajęciowej jest:
I. Diagnoza
terapeutyczna.
Jednym z elementów leczenia,
pielęgnowania i usprawniania człowieka chorego,
niepełnosprawnego jest dokładne rozpoznanie i ocena wszystkich
odbiegających od normy czynności życiowych w celu:
- nakreślenie planu postępowania terapeutycznego,
- dla kontroli postępów w prowadzonej terapii,
- dla określenia generalnej linii rehabilitacji z oznaczeniem
końcowego celu jaki miałaby osiągnąć
badana osoba.
Największe znaczenie ma nie tyle dokładna diagnoza medyczna,
ile raczej określenie wydolności czynnościowej (umiejętności radzenia sobie z otoczeniem i samym sobą), dlatego też
niezbędnym elementem składowym oceny powinno być
określenie sprawności fizycznej, funkcji poznawczych, emocjonalnych i
społecznych.
II.
Określenie celów terapii.
Wiodącym celem terapii zajęciowej jak ogólnie wiadomo jest przywracanie
sprawności fizycznej, umysłowej, psychicznej czy też
preorientacja zawodowa. Natomiast cele
szczegółowe muszą
wynikać
ze specyficznych potrzeb konkretnej osoby
oraz etapu postępowania rehabilitacyjnego. Cele szczegółowe
zależą
też
w dużej mierze od rodzaju samej niepełnosprawności. Niepełnosprawność
fizyczna wymaga od terapeuty
skoncentrowania uwagi i działań
na uaktywnienie mięśni, poprawienie koordynacji, siły, mobilności czy też
wyrobienie czynności zastępczych w samoobsłudze. Niepełnosprawność
psychiczna wymaga natomiast skupienia
się
na wyrównaniu zaburzonych procesów
emocjonalnych, poznawczych lub funkcjonowania w grupie społecznej. Przy
określaniu celów szczegółowych kładziemy duży nacisk, aby cel był realny i możliwy do osiągnięcia przy aktywnej współpracy
pacjenta.
III. Dobór metod i technik
terapii zajęciowej.
Specyficzne techniki zastosowane w
terapii zajęciowej uzależnione są
od założeń
teoretycznych, potrzeb, wieku, płci,
rodzaju schorzenia, stosowanych metod leczenia, umiejętności, zdolności i zainteresowań
pacjenta oraz możliwości i czasu i który terapeuta może poświęcić
terapii. W doborze metod i technik do
potrzeb i możliwości podopiecznego musimy zwrócić
uwagę
na jego poziom
wysiłkowy.
IV.
Planowanie.
Równolegle z podejmowaniem decyzji
o doborze rodzaju terapii zajęciowej oraz metod pracy należy dokonać
wyboru odpowiednich form, środków, wyznaczyć
optymalną
częstotliwość
o czas prowadzenia zajęć. Możliwości w tym zakresie jest dużo. Istnieje szereg reguł dobierania odpowiednich form i
środków m.in.:
- Zajęcia powinny być
zawsze dobierane
indywidualnie,
- Czas trwania i częstotliwość
prowadzonych zajęć
powinny respektować
zasady pedagogiczne przede wszystkim
zasadę stopniowania trudności i konsekwencji,
- Respektujemy wydolność
wysiłkową
nie tylko fizyczną, ale także umysłową
i emocjonalną, aby nie dopuścić
do wystąpienia objawów zmęczenia,
- Obowiązuje zasada liczenia się
z innymi członkami zespołu terapeutycznego
realizującymi program rehabilitacyjny oraz z oczekiwaniami samego
podmiotu biorącego udział w terapii czy też jego rodziny,
- Plan powinien być
obiektywnie realny do zrealizowania, plan
nie może być
krótszy niż
tygodniowy.
V. Prowadzenie terapii zgodnie
z planem.
Efektywne oddziaływanie
terapeutyczne zależy od wielu czynników, ale zawsze podstawą
sukcesu jest dobra znajomość
podopiecznych, odpowiedni dobór materiału
rzeczowego oraz możliwość
metodycznego wykorzystania nowych
technologii, różnorodnych środków, nowoczesnych urządzeń. W trakcie prowadzenia zajęć
terapeutycznych niezbędne jest zastosowanie zasad pedagogiki
specjalnej:
- Zasada personalizacji, która
uznaje, że osoba niepełnosprawna, bez względu na rozległość
i głębokość
dysfunkcji, pozostaje zawsze
osobą, podmiotem z gwarantowanym prawem do godności i tożsamości osobowej, które są
motorem realizowania się
w życiu społecznym
- Zasada indywidualizacji, czyli
dostosowania pozytywnych postaw i działań
terapeutycznych do kategorii
upośledzeń
i charakteru osób odwołuje się
ona do potrzeby i zasady wewnętrznej aktywności z uwzględnieniem jego indywidualnych osobowych i
osobowościowych właściwości rozwoju,
- Zasada
sukcesu,
- Zasada wielostronnego
mobilizowania i wzmacniania osiągnięć.
W trakcie prowadzonej terapii
możliwa jest pewna elastyczność
i zmiana pewnych elementów planu,
jeśli zaplanowane metody nie mogą
być zrealizowane z powodu istotnych
przyczyn.
VI.
Monitorowanie.
Śledzenie przebiegu terapii jest niezbędnym elementem całego procesu terapeutycznego. Z jednej
strony pozwala dostrzec postępy w prowadzonym procesie, z drugiej zaś
pozwala na zmodyfikowanie planu, który nie
przynosi zamierzonych efektów. Monitoring może odbywać
się
z pomocą
różnych
technik.