Ogólnie
terapia zajęciowa to leczenie i
usprawnianie za pomocą określonych czynności, zajęć i pracy, które mogą mieć
wartość kształcącą, wychowawczą, a także leczniczą. Inaczej jest to leczenie
poprzez pracę. Jako środek leczniczy terapia zajęciowa może oddziaływać
ogólnie, tzn. na ogólną sprawność fizyczną i psychiczną jednostki lub miejscowo
na zwiększenie sprawności i siły danej grupy mięśni lub kończyny.
Osoba
prowadząca terapię zajęciową
terapeuta zajęciowy musi mieć specjalne przygotowanie. Powinna znać wiele
działów pracy i techniki, które mogą służyć jako czynnik usprawniający. Poza tym
wymaga się od niej przygotowania pedagogicznego oraz ogólnych wiadomości z
zakresu anatomii, fizjologii i patologii.
Najczęściej
terapia zajęciowa stosowana jest w podczas usprawniania następujących grup osób:
a) Niepełnosprawnych
ruchowo; W przypadku pracy z ludźmi z niepełnosprawnością ruchową w
wyniku wypadku lub w wyniku wad
wrodzonych-terapeuci zajęciowi skupiają się na:
-
wzmacnianiu mięśni,
-polepszeniu
koordynacji,
-zmniejszeniu
sztywności stawów,
-dbaniu
o kondycję fizyczną,
-umacnianiu
i wiary we własne możliwości.
Terapeuta
zajęciowy ściśle współpracuje tu z fizjoterapeutą, zna stan pacjenta i pomaga w
wykonywaniu zaleconych zajęć np. wzmacniających nogi, usprawniających mięśni
pleców itp.
b) Starszych,
przewlekle chorych i niepełnosprawnych intelektualnie; terapia zajęciowa jest
korzystna również dla osób starszych i z niepełnosprawnością intelektualną,
aby:
- zabezpieczyć je przed bezczynnością i
siedzeniem w domu,
-
zapobiegać lub spowalniać utratę umiejętności i sprawności posiadanych
wcześniej,
-
ograniczyć samotność i
przygnębienie.
Terapia
zajęciowa szczególnie bardzo przydaje się osobom, które mają problemy z
wykonywaniem codziennych czynności. W
warsztatach terapii zajęciowej realizuje się treningi czystości, higieny,
umiejętności społecznych, przygotowywania posiłków, robienia zakupów,
dysponowania pieniędzmi ( trening budżetowy ), podtrzymywanie umiejętności
czytania, adekwatna ocena własnej osoby i planów życiowych; stwarzanie
możliwości podejmowania prób wykonywania czynności w celu poznania poziomu
własnych umiejętności i możliwości dostrzegania barier uniemożliwiających ich
realizację itp.
Terapia
jest zachętą, bodźcem do większej samodzielności, podnosi samoocenę, pacjenci
uczą się wykonywać różne rzeczy w łatwiejszy sposób. Warsztaty w pracy
terapeutycznej kładą nacisk na takie elementy terapii społecznej
jak:
ˇ
pomoc
w znalezieniu bratniej duszy
KLASYFIKACJA TERAPII ZAJĘCIOWEJ
I. ERGOTERAPIA
Metody ergoterapii:
1. Dziewiarstwo techniki:
szydełkowanie, robienie na drutach, obsługa maszyn
dziewiarskich
2. Hafciarstwo techniki:
różne rodzaje haftu (płaski, krzyżykowy, richelieu, gobelinowy,
regionalny)
3. Tkactwo techniki:
tkanie na krośnie, ramkach, wyplatanie
4. Krawiectwo
techniki: zabawkarstwo, szycie rzeczy użytkowych, reperowanie
odzieży
5. Kaletnictwo techniki:
tworzenie wyrobów ze skóry, obrazów
6. Metaloplastyka techniki: wyroby z drutu, wyroby z
metalu, łączenie różnych materiałów z metalem
7. Stolarstwo
techniki: prace w drewnie,
8. Ogrodnictwo techniki:
prace ogrodnicze i porządkowe na terenie zielonym
9. Wikliniarstwo techniki: wyplatanie
przedmiotów z wikliny, rattanu,
10. Garncarstwo i ceramika techniki: wyrabianie przedmiotów
ceramicznych, garnków- koło i formy
II.
SOCJOTERAPIA
Metody socjoterapii:
1. Ludoterapia - zabawoterapia techniki: zabawy manipulacyjne,
tematyczne, konstrukcyjne, gry dydaktyczne
2. Terapia ruchem techniki: ćwiczenia ogólno
usprawniające, gry i zabawy ruchowe,
3. Trening
umiejętności społecznych
techniki: trening samoobsługi, trening kulinarny, trening nawiązywania
relacji, trening asertywności,
4. Rekreacja techniki: zabawy taneczne, zabawy i gry zespołowe, zwiedzanie, występy
zawody sportowe, silvoterapia, talasoterapia, itp.
Do
socjoterapii zaliczyć można także animaloterapię (dogoterapię, felinoterapię,
hipoterapię).
III.
ARTETERAPIA
Metody
arteterapii:
1. Rysunek techniki:
rysowanie kredkami, ołówkiem, węglem,
kredą, itp.
2. Malarstwo techniki:
malowanie farbami plakatowymi, akwarelą, witrażowymi, olejnymi, do szkła, tuszem
3. Grafika techniki:
linoryt, gipsoryt, drzeworyt, druk strukturalny, grafika
komputerowa
4. Rzeźba techniki: masy plastyczne, rzeźbienie w materiałach twardych,
papieroplastyka (orgiami),
5. Sztuki użytkowe techniki: witraż okienny, fotografia,
plakaty, ulotki, kolaże, kartki okolicznościowe,
6. Zdobnictwo i dekoratorstwo techniki:
ikebana, dekoracje stołowe i dekorowanie przedmiotów,
stroiki
7. Muzykoterapia techniki: m. bierna-aktywizacja i
relaksacja, m. czynna- muzykowanie na Instrumentarium Orffa i instrumentach muzycznych, śpiewanie,
8. Biblioterapia techniki: czytanie tekstów w całości i
fragmentach, słuchanie czytanych tekstów biblioterapeutycznych (aktywizujących,
relaksujących), wieczory poezji, korzystanie z
biblioteki.
Zadania biblioterapii:
a) Lektura może spowodować
poprawę nastroju, obniżyć niepokój i napięcie emocjonalne, może odwracać uwagę
od traumatyzujących sytuacji związanych z oczekiwaniem na ustalenie rozpoznania,
na wynik leczenia oraz z pobytem wśród ciężko chorych lub umierających.
b) Dla
przyjemności lub zabicia czasu żeby zdobyć temat do rozmów, żeby znaleźć punkt
wyjścia do myślenia, wobec osób pozbawionych wskutek choroby lub inwalidztwa,
pełni życiowej aktywności lektura poprzez identyfikację z aktywnym bohaterem
może zastępczo zaspokajać potrzebę działania: od zwykłej ekspansji fizycznej do
wypełniania ról społecznych.
c) W podobny sposób pomaga literatura biograficzna
pomaga w radzeniu sobie z utratą stanowiska, zmianami w życiu zawodowym i
towarzyskim, które często wiążą się z chorobą.
d) Choroba a szczególnie pobyt
w placówce upośledza kontakt ze środowiskiem, zawęża zakres zainteresowań.
Lektura, a zwłaszcza prasa, zbliża chorego do rzeczywistego świata, pobudza
zainteresowania, dostarcza informacji, skłania do porzucenia "społecznej roli
chorego", i przyjęcia bardziej aktywnej postawy życiowej.
e)
Biblioterapia może spełniać istotną rolę w procesie rehabilitacji tj.
dostosowaniu do trwałego upośledzenia ważnych sprawności życiowych - w tym
wypadku pomaga w pracy nad sobą i wspiera program rehabilitacji.
f)
Właściwie zastosowana lektura może prowadzić do przekształcenia obrazu samego
siebie, obrazu świata i swojej roli w świecie, a w konsekwencji do osiągnięcia
większej dojrzałości i lepszego przystosowania społecznego.
Rodzaje
biblioterapii:
-biblioterapia kliniczna - polegająca na stosowaniu
literatury, głównie wyobrażeniowej, w grupach pacjentów z problemami
emocjonalnymi. Pacjenci dobrowolnie uczestniczą w zajęciach, które są zazwyczaj
prowadzone z udziałem lekarza. Tego typu zajęcia mogą odbywać się w szpitalu lub
w środowisku chorego. Głównym celem jest uzyskanie przez pacjenta zdolności
"wglądu w siebie", co ma prowadzić do zmiany jego sytuacji psychologicznej.
- biblioterapia rozwojowa-
wychowawcza, stosująca książki, materiały wyobrażeniowe i
dydaktyczne do potrzeb normalnych użytkowników. Tego rodzaju grupy
biblioterapeutyczne prowadzone są przez terapeutę . Zajęcia mają pobudzać
normalny rozwój , samorealizacje, wspierać zdrowie psychiczne.
W
biblioterapii wychowawczej stosuje się
1. Biblioterapię psychokorekcyjną
2.
Biblioterapię edukacyjną
3. Biblioterapię rozrywkową
Etapy procesu
biblioterapeutycznego
I. Diagnozowanie (poznanie stanu zdrowia pacjenta,
aktualnej sytuacji życiowej, poziom wykształcenia, stopień oczytania,
zainteresowania), w okresie tym należy zdobyć zaufanie chorego, określić jego
poziom intelektualny i możliwość czytania.
II. Czytanie indywidualne i
grupowe;
III. Refleksje nad przeczytanym utworem lub
fragmentem
Ogólne kryteria doboru
lektury:
- zamierzony cel terapii i wynikające z niego
problemy
- typ schorzenia - stan psychofizyczny chorego
-
przeciwwskazania psychiczne
- zainteresowania czytelnicze
-
możliwości odbiorcze chorego (np. poziom umysłowy, wiek)
Zasady biblioterapii, których należy przestrzegać:
-
swoboda uczestnictwa
- uwzględnianie potrzeb, problemów i preferencji
pacjenta
-dostosowanie materiałów do ewentualnych upośledzeń
i zdolności czytelniczych (druk, format, środki audiowizualne)
-
odwoływanie . się do "gotowości biblioterapeutycznej" pacjenta, nie przynaglanie
go
- w
większym stopniu udostępnianie biblioterapii grupom specjalnej
troski.
Materiały
stosowane w biblioterapii:
Dobór materiałów - materiałem
nie zawsze jest słowo drukowane. Można używać też filmów, kaset wideo, nagrań
muzycznych, obrazów, fotografii. Z pewnością najczęściej stosowane są książki,
odpowiednio wyselekcjonowane i opisane pod kątem realizacji określonych celów.
Przez specjalistów sporządzane są specjalne listy lektur i bibliografie. W
poszczególnych zestawieniach dobiera się pozycje nie tylko o walorach
terapeutycznych, relaksujących bądź aktywizujących, ale także książki
podsuwające rozwiązania problemów trudnych, dotyczących określonych
niepełnosprawności.
Selekcjonując materiały do biblioterapii należy
uwzględnić następujące zasady:
a. nie
dobierać materiałów, których się dobrze nie zna,
b. fragmenty muszą być zwarte i krótkie, aby
nie zawierały zbyt wiele czasu,
c. problemy muszą współbrzmieć z problemami
pacjentów, ale nie muszą być identyczne,
d. materiały powinny być
dopasowywane do zdolności czytelniczych podopiecznego,
e. należy uwzględnić wiek i
rozwój emocjonalny uczestnika zajęć,
f. trzeba brać pod uwagę preferencje
czytelnicze uczestnika zajęć,
g. należy dostosowywać się do nastrojów
czytelników, ale należy unikać wątków samobójczych, beznadziejności,
negatywizmu.
9. Filmoterapia techniki: projekcja filmów zakończona
dyskusją, nagrywanie filmów
10. Teatroterapia techniki: pantomima, drama, oglądanie
spektakli
11. Choreoterapia techniki: taniec, zajęcia
muzyczno- ruchowe, improwizacje przy muzyce.
Terapia ta
swymi początkami sięga już starożytnych spostrzeżeń dotyczących kojącego i
oczyszczającego działania ruchów tanecznych. Prostota wykorzystywanych przez
choreoterapię środków oraz bardzo szeroki wachlarz zastosowań czyni z niej
metodę możliwą do powszechnego wykorzystania, łatwą, nie powodującą
rozdrobnienia procesu rehabilitacji na szereg kierunków usprawniania. Terapia
tańcem z uwagi na swój charakter uznana została za niezmiernie atrakcyjną i mało
nużącą dla pacjenta formę oddziaływania leczniczego, dającą tym samym duże
szanse wytrwania chorego na drodze do wyleczenia. Nie należy traktować jej
jednak jako jedynego środka prowadzącego do odzyskania sprawności pacjenta, lecz
jako metodę, która stanowi formę postępowania wspomagającego farmakoterapię oraz
inne środki konwencjonalnego leczenia ruchem.
Wyróżniamy 3 rodzaje choreoterapii:
-Choreoterapia ogólno kondycyjna, skierowana do osób sprawnych fizycznie,
mająca na celu poprawę ich ogólnej kondycji i sprawności fizycznej, stosowana w
celach profilaktycznych,
-Choreoterapia sprawnościowa, stosowana
u osób z obniżoną sprawnością motoryczną i ogólnym brakiem
koordynacji,
-Choreoterapia specjalna, przeznaczona
dla osób ciężko poszkodowanych fizycznie.
Terapia tańcem nie opiera się
na nauce zasad technicznych, kroków czy kombinacji, można natomiast odnaleźć
własny rytm i uwolnić się od codziennych napięć. Terapia tańcem wywodzi się z
tańca współczesnego, nawiązuje także do starych tańców szamańskich i
plemiennych, do czasów, kiedy taniec był ważną częścią życia społecznego każdego
człowieka, naturalnym sposobem wyrażania emocji. Choreoterapia spełnia swoje
zadania z udziałem naszej świadomości, lub bez jej
udziału.
Zadania choreoterapii:
-otwarcie się na siebie i
swoje potrzeby,
-zwiększenie świadomości siebie - rozpoznanie i
bezpieczne wyrażanie uczuć,
-świadomość własnego ciała, jego potrzeb i granic,
-akceptacja siebie i swojego ciała,
-wzrost poczucia własnej wartości i pewności
siebie,
-stworzenie możliwości do odreagowania napięcia i
stresu,
-uspokojenie, rozluźnienie, ale też wzrost energii
życiowej,
-wzrost sprawności fizycznej i ruchowej,
-poprawa kontaktów interpersonalnych w relacjach z
ludźmi,
-tworzenie spójnej osobowości i integracji
psychofizycznej
Świetnym elementem są tańce w kręgu. Integrują i łączą z
innymi uczestnikami zajęć, wprowadzając poczucie jedności i
spójności. Tu uczymy się bardzo prostych kroków, które może przysposobić każdy,
ponieważ są bardzo łatwe i harmonijnie łączą się z muzyką. Towarzystwo tańców z
różnych stron świata inspiruje do nowych ruchów czy gestów powodując, że
świetnie bawimy się ze sobą i z innymi
Podstawowymi warunkami
umożliwiającymi prowadzenie zajęć są:
-zapewnienie poczucia bezpieczeństwa
psychicznego i fizycznego,
-odpowiedni metraż i higieniczny stan sali,
-swobodny strój ćwiczących.
W choreoterapii ważna jest umiejętność korzystania
z takich czynników leczących jak:
ruch, muzyka, czas, przestrzeń, dotyk, grupa i terapeuta, a także harmonijne
angażowanie różnych sfer podczas
zajęć. Chodzi tu o takie sfery jak sfera motoryczna, psychiczna, emocjonalna,
poznawcza, motywacyjno-wolicjonalna, duchowa i erotyczna. Praktyka terapeutyczna
dowodzi, iż ten sam program terapeutyczny stosowany w danej grupie jest inaczej
przeżywany przez poszczególne osoby. Każdy z pacjentów pokonuje nieco inne
bariery psychiczne. Również jednakowe obciążenie fizjologiczno-motoryczne
stwarza nieco inne problemy poszczególnym pacjentom ze względu na wiek, płeć,
czas trwania choroby, przeszłość ruchową i cechy charakteru.
Program ruchowy choreoterapii może składać się
z:
- tańców,
-ćwiczeń muzyczno-ruchowych,
- improwizacji ruchowych,
- zabaw
ruchowych,
TAŃCE
- występują
tańce narodowe i regionalne,
- tańce o charakterze integracyjnym,
-tańce
towarzyskie w łatwych układach
- tańce "użytkowe" spotykane w różnych
sytuacjach towarzyskich.
Każdy taniec wnosi inną wartość terapeutyczną do
programu wynikającą z jego specyfiki. Tańce narodowe i regionalne Polski
pozwalają odczuć więź i przynależność do grupy. Tańce o charakterze
integracyjnym dają uczestnikom terapii poczucie bezpieczeństwa i poprawiają
nastrój. Tańce wywodzące się z kultury afrykańskiej i tańce współczesne
umożliwiają rozluźnienie w dość krótkim czasie. Tańce greckie pozwalają odczuć
dumę i siłę grupy i dzięki specyfice muzyki greckiej szybko poprawiają nastrój.
Hiszpański taniec Flamenco i inne formy pochodzące z Hiszpanii pomagają w
uzyskaniu wyższej świadomości ciała, w odczuwaniu niezależności, w sterowaniu
własną energią i wywierają korzystny wpływ na postawę ciała. Tańce towarzyskie
stanowią trening empatii i współdziałania oraz przyczyniają się do poprawy
relacji między pacjentami.
ĆWICZENIA MUZYCZNO- RUCHOWE
-
najczęściej stosowane są ćwiczenia rozluźniające, rytmiczne, oddechowe,
korygujące postawę, rozciągające, umożliwiające różnicowanie dotyku, rozwijające
koordynację ruchową i takie cechy motoryczne jak: zwinność, szybkość, siła i
wytrzymałość. Ćwiczenia te są wykonywane pojedynczo, parami i z większą liczbą
współćwiczących.
IMPROWIZACJE RUCHOWE
Improwizacje ruchowe są
zazwyczaj dowolnym ilustrowaniem muzyki poprzez ruch, umożliwiają uwolnienie
fantazji, kreowanie własnych pomysłów. Ważny jest odpowiedni dobór muzyki do
improwizacji. Stanowią cenne źródło informacji o cechach osobowości pacjentów.
ZABAWY
RUCHOWE
Zabawy ruchowe stosuje się dla poprawy nastroju,
ułatwienia komunikacji i łagodnego wprowadzania do trudniejszych zadań
terapeutycznych. Są one okazją do spontanicznych zachowań, a także uczą
współdziałania i przestrzegania zasad.
Niezwykle ważną rolę w choreoterapii odgrywa muzyka
- jej trafny dobór przyczynia się do osiągania różnych celów terapeutycznych.
Muzyka
- to impuls emocjonalny i motoryczny. Pozwala tworzyć nastrój i atmosferę. Dla
potrzeb terapii dzieli się ją najczęściej na pobudzającą i wyciszającą.
Najlepiej się sprawdza muzyka instrumentalna. Brak tekstu pozwala szybciej
uruchomić emocje i wyobraźnię. Przydatne są przede wszystkim rodzaje muzyki:
klasyczna, rozrywkowa i ludowa. Muzyka określa charakter, rytm i tempo ruchu.
Terapeuta powinien podczas zajęć prowadzić
nieustanny dialog z każdym z pacjentów, nie zapominając o prawach rządzących
grupą, o jej aktualnych potrzebach, problemach i możliwościach. Koniecznym jest
śledzenie reakcji poszczególnych osób w grupie na zmieniające się sytuacje w
trakcie zajęć. Ważne jest wykorzystanie leczniczego potencjału grupy, tzn.
uwzględnienie cech charakteru poszczególnych osób, uzdolnień, doświadczenia
ruchowego i wzajemnej atrakcyjności członków grupy.
Dobrze jest jeśli pacjenci
proponowane zadania podczas choreoterapii wykonują niejako bawiąc się
jednocześnie. Emocje pozytywne, które są wyzwalane i wzbudzane podczas zajęć
ruchowych z muzyką są jednym z najważniejszych walorów terapii niewerbalnych
tego rodzaju. Jest to cenny walor. Atrakcyjność choreoterapii wpływa
niejednokrotnie na motywację do terapii w ogóle, a nie tylko do udziału w tych
zajęciach. Do walorów metody można także zaliczyć zaangażowanie wielu zmysłów:
wzroku, słuchu, zmysłu kinestetycznego i zmysłu dotyku, a także możliwość
docierania do problemów pacjentów poprzez wiele sfer odczuć. Jest to prawdziwe
bogactwo możliwości oddziaływania i w związku z tym fakt uzyskiwania
różnorodnych efektów terapeutycznych ułatwiających odzyskanie równowagi
psychofizycznej, a w następstwie satysfakcji z życia.
Udokumentowane efekty
choreoterapii:
(1)obniżenie poziomu lęku,
(2) poprawa w zakresie
koncentracji uwagi,
(3) obniżenie poziomu neurotyczności,
(4) poprawa w
zakresie koordynacji ruchowej i odporności na zmęczenie,
(5) obniżenie
napięcia psychofizycznego,
(6) rozładowanie nadmiaru energii i agresji,
(7) podniesienie samooceny, lepsza ocena swoich możliwości i ograniczeń,
(8) korzystne zmiany zachowania.
Do
arteterapii zaliczyć także można chromo
terapię (terapię
kolorami), i esteto terapię (terapię poprzez kontakt
z pięknem).
CHROMOTERAPIA
Stanowi ona
uzupełnienie aromaterapii, jest
wykorzystywana najczęściej w pracy z osobami głębiej upośledzonymi. Rodzaje
zabiegów z wykorzystaniem chromo terapii:
a) przyjmowanie barw z pożywieniem (pokarmy o
odpowiednim kolorze);
b) picie wody napromieniowanej uprzednio światłem o
określonej barwie,
c) picie nasłonecznionej wody,
d) kąpiele w kolorowej
wodzie,
d) koloropunktura,
e) wykorzystanie
odpowiedniego koloru otoczenia czy stroju- zaleca się przebywanie w
pomieszczeniach dostosowanych kolorystycznie do celu danej terapii. Obecnie
produkowane są specjalne ekrany, emitujące określone barwy. Często można nimi
zastąpić wieszane na ścianie obrazy, bo przypominają je wyglądem i są niezwykle
estetyczne;
f) okulary z barwnymi soczewkami;
g)
techniki wizualizacyjne;
h) kolorowe naświetlania - stosuje się bezpośrednie
naświetlanie przez filtr (układany np. na "chorym" miejscu) o odpowiedniej
barwie. Czas naświetlania zwiększa się od początkowych 15 minut do pół godziny,
a nawet godziny, można je powtarzać kilka razy dziennie.
W
terapii najczęściej stosuje się ostatnią z wymienionych technik, a więc
naświetlanie kolorem części albo całego ciała. Najlepiej posłużyć się lampami
halogenowymi, bo emitują światło niewiele odbiegające od białego, oraz
odpowiednimi filtrami. Suma barw filtrów powinna dać w efekcie białe światło.
Regulując natężenie światła poszczególnych lamp, terapeuta uzyskuje poszczególne
barwy widma. Przeważnie wybiera się filtry żółty, niebieski, czerwony i zielony.
Czas
naświetlania to średnio 5-20 minut (cykle są więc krótsze niż u osób
znajdujących się w normie intelektualnej). Niepokojące objawy (mdłości,
rozdrażnienie, zmęczenie) to wskazanie do natychmiastowego przerwania sesji.
Lepszy wariant to za mało zabiegów niż spowodowanie urazu czy przebodźcowanie.
Istotny jest właściwy indywidualny dobór barw, trzeba jednak dodatkowo
obserwować zachowanie osoby poddanej terapii.
Pod wpływem koloroterapii
dostrojeniu ulega energetyczny poziom funkcjonowania- osoby nadpobudliwe nieco
się uspokajają, a te ospałe, bez kontaktu stają się bardziej otwarte, aktywne.
Efekty
koloroterapii obniżają lub nawet niwelują używki (kawa, nikotyna, alkohol) oraz
tłuste mięsa.
Właściwości poszczególnych barw
barwa
czerwona- odpowiednia, ze względu na swoje właściwości
stymulujące, dla osób apatycznych, mało energicznych. Pod jej wpływem wzrasta
ciśnienie krwi, a także produkcja hemoglobiny. Zwiększeniu ulega pobudliwość
układu nerwowego, czerwień trzeba więc stosować ostrożnie. Efekt biologiczny
zastosowania światła czerwonego to podgrzanie określonych partii ciała, widoczne
jako przekrwienie skóry oraz głębiej położonych tkanek.
-Kolor
pomarańczowy- dopinguje,
delikatniej jednak niż czerwony. Łagodzi stresy i napięcia emocjonalne, wspomaga
procesy witalne oraz zdolności intelektualne. Przypisuje mu się zdolność
regenerowania mięśni. Przyspiesza przemianę materii, poprawia krążenie krwi,
pracę nerek i układu oddechowego. Pod wpływem pomarańczowego człowiek zaczyna
funkcjonować na wyższych obrotach. Pozytywnie oddziałuje na układ odpornościowy.
-kolor
niebieski- nasenny i
przeciwbólowy. Działa tonująco na osoby agresywne (także autoagresywne). Nie
tylko jednak odpręża i relaksuje, lecz także ułatwia skoncentrowanie się,
przynosi ulgę przy bólach głowy, stawów czy gardła. Zmniejsza apetyt, co z
pewnością docenią osoby borykające się z nadwagą lub otyłością. Wykazuje
właściwości antybakteryjne. Zmniejsza ból (znieczula), ma właściwości
przeciwgorączkowe, napotne i przeciwzapalne.
-kolor
fioletowy- uspokaja, usuwa uczucie zmęczenia, zapobiega bezsenności oraz hamuje
motorykę mięśni szkieletowych.
-kolor
purpurowy- zmniejsza
wrażliwość bólową, rozluźnia, działa nasennie. Obniża ciśnienie krwi (naczynia
krwionośne ulegają rozszerzeniu).
-kolor zielony-
działa stabilizująco, warto wykorzystywać go w pracy z osobami agresywnymi oraz
autoagresywnymi, znajdującymi się w stanie sporego napięcia (właściwości
odstresowujące). Usuwa zmęczenie, pomaga przy bezsenności. Pozwala obniżyć
ciśnienie krwi.
-Podobne
działanie do tego koloru może mieć różowy.
-kolor żółty-
sprawia wrażenie przyjaznego i ciepłego, dobrze się sprawdza w przypadku osób
smutnych (wykazuje działanie
antydepresyjne). Zwiększa poczucie bezpieczeństwa. Stanowi pozytywny bodziec
dla osób nieśmiałych. Wspiera
jednostkową zdolność logicznego rozumowania, pomagając zapanować nad emocjami.
Pozytywnie wpływa na przewód pokarmowy. Niewskazany w przypadku osób nerwowych,
niespokojnych.
- kolor
indygo-pobudza aktywność psychiczną. Wpływa na narządy słuchu, węchu oraz
wzroku.
Pamiętając o tym, że kolor łączy się z emocjami
(poszczególnym uczuciom da się przypisać barwę), reakcję osoby na kolor można potraktować jako wskazówkę
diagnostyczną. Odpowiedzią na tę reakcję będzie zastosowanie jako narzędzia
terapeutycznego konkretnego koloru lub kombinacji kolorów. Psychologowie
amerykańscy Rachel A. Bleier i Breeze M. Hannaford zaproponowali nawet bazującą
na tym toku rozumowania metodę, nazywaną równoważeniem kolorem.
-Jasny błękit
-odcień tego koloru odpręża i uspokaja, dlatego doskonale nadaje się do
sypialni, gabinetów terapeutycznych. Intensywniejszy odcień potrafi pobudzić do
działania, dlatego może być stosowany w pomieszczeniach biurowych. Jednak żaden
odcień niebieskiego koloru nie jest polecany osobom z zaburzeniami depresyjnymi.
-Zielony- Jest kolorem natury, kojarzy się ze spokojem i
poczuciem bezpieczeństwa. Czysta, jasna zieleń doskonale ożywia samopoczucie i
optycznie powiększa pomieszczenie. Natomiast brudne odcienie zieleni np. khaki
,niekorzystnie wpływają na psychikę człowieka.
-Brąz Jest kolorem ziemi. Jasny odcień ma działanie
uspokajające, natomiast ciemny odcień brązu przygnębia. Brąz najlepiej sprawdza
się jako dodatek do innych kolorów. Doskonale nadaje się również jako kolor
materiału na podłogę np. kolor parkietu.
Szary Jest smutnym kolorem, odbierającym energię.
Najlepiej stosować go w pomieszczeniach, w połączeniu z kolorami ciepłymi np.
żółtym, czerwonym.
Czarny wzmacnia emocjonalnie reakcje, emocje. Zmniejsza
optycznie pomieszczenia. Kolor czarny najlepiej wypada jako kolor dodatków.
Szczególnie wyraźnie zarysowuje się jako dodatek do
bieli.