Niewidomi i słabo widzący.
Tyflopedagogika jest nauką o kształceniu i
rewalidacji niewidomych, ociemniałych i niedowidzących.
Osoby z uszkodzonym wzrokiem
można podzielić na dwie grupy niewidomych i niedowidzących od urodzenia lub
wczesnego dzieciństwa oraz ociemniałych tzn. osoby które całkowicie lub w
znacznym stopniu utraciły wzrok w ciągu swojego życia.
Zgodnie z klasyfikacją za
wzrok normalny uważa się ostrość wzroku powyżej 0,3, słabo wzroczność od 0,3 0,5 a poniżej
ślepotę całkowitą, poczucie światła i ślepotę umiarkowaną.
Do
uszkodzenia wzroku zalicza się również:
-ubytki pola widzenia,
-widzenia barw (ślepota na barwy-daltonizm),
-widzenie stereoskopowe
(obuoczne),
- widzenia nocne (zdolność adaptacji do widzenia w słabych
warunkach świetlnych).
Pełne
pole widzenia wynosi: 2000.
Do dzieci słabo widzących zaliczamy te, które
posiadają zdolności widzenia tekstów czarno drukowanych i nie muszą korzystać
z alfabetu Brajla.
Podział niewidomych i niedowidzących wg Marii
Grzegorzewskiej;
niewidomi od urodzenia
ociemniali
niewidomi i ociemniali z dodatkowym kalectwem
niewidomi i ociemniali z
upośledzeniem umysłowym
niedowidzący
słabo widzący w wysokim stopniu
Niewidomy to człowiek, który urodził się
niewidomym lub też utraciła wzrok we wczesnym dzieciństwie, to jest przed
osiągnięciem 4-5 lat, a więc który nie zdobył lub nie pamięta żadnych wrażeń
wzrokowych i w dalszym życiu nie może z nich korzystać.
Niedowidzący to ten, który pomimo
znacznego uszkodzenia wzroku posługuje się nim, wspomagając się różnymi pomocami
optycznymi i technicznymi.
Ociemniały to człowiek, który utracił
wzrok w wieku późniejszym, a więc po przeżyciu wielu lat jako widzący, zdobyciu
wielu wrażeń wizualnych i osiągnięciu znacznej sprawności fizycznej.
Ślepota - całkowite lub znaczne
zaburzenie widzenia. Ślepota może być spowodowana wadami oka lub chorobami i
uszkodzeniami natury neurologicznej lub mechanicznej. Zaburzenie to może mieć
charakter nabyty (np. w wyniku uszkodzenia oczu) lub wrodzony (jako niedorozwój
oka będącego narządem wzroku).
Głuchoniewidomy
- to
człowiek, u którego występuje równoczesne, poważne uszkodzenie słuchu i wzroku.
Napotyka on bardzo duże trudności w poruszaniu się, komunikacji z innymi ludźmi
oraz pozyskiwaniu informacji. Może kontaktować się z otoczeniem używając
specjalnych metod, takich jak dotykowy alfabet Lorma, kreślenie drukowanych
liter łacińskich na dłoni, znaki języka migowego i alfabet palcowy głuchych,
odbierany wzrokiem lub dotykiem oraz mowa ustna odbierana przy pomocy aparatu
słuchowego lub czytana z ruchu warg.
Cztery grupy
głuchoniewidomych:
-osoby niewidzące i słabo słyszące,
-osoby
niesłyszące i słabo widzące,
-osoby bardzo słabo widzące i bardzo słabo
słyszące,
-osoby zupełnie nie widzące i zupełnie nie
słyszące.
Osoba głuchoniewidoma nie jest w stanie
zrekompensować uszkodzenia słuchu wzrokiem - jak niesłyszący, ani wzroku słuchem
- jak niewidomi. Potrzebuje więc ona specjalnej pomocy w wykonywaniu czynności
życia codziennego, w kontaktach międzyludzkich, w kształceniu się oraz w
podejmowaniu i wykonywaniu pracy. Taką pomocą służą głuchoniewidomym
przeszkoleni tłumacze-przewodnicy.
Przyczyna inwalidztwa
wzroku :
1. Czynniki genetyczne.
2. Wady wrodzone analizatora
wzrokowego i uszkodzenia okołoporodowego.
3. Choroby analizatora
wzrokowego.
4. Choroby zakaźne przebiegające z wysoką
temperaturą oraz nowotwory.
5. Zatrucia, cukrzyca.
6. Urazy mechaniczne,
termiczne, chemiczne.
7. Awitaminoza.
8. Zmiany starcze.
Przyczyny wrodzonej ślepoty lub znacznego
uszkodzenia wzroku:
a) zapalenie głębokie rogówki spowodowane kiłą
wrodzoną,
b) ubytek wrodzony tęczówki, naczyniówki, soczewki,
nerwu wzrokowego,
c) zaćma wrodzona, powstająca w życiu płodowym
wskutek zaburzeń rozwojowych soczewki lub jej otoczenia,
d) zapalenie rzeżączkowe,
e)
stany degeneracyjne różnych części, np. siatkówki, soczewki, rogówki,
f)
zwyrodnienie siatkówki,
g) wady refrakcji.
Ciężkie uszkodzenia wzroku
mogą spowodować promienie Roentgena lub promienie przy eksplozjach broni
nuklearnej.
Następstwa i skutki psychologiczne utraty
wzroku:
1. U dziecka od urodzenia rozwija się szereg
wadliwych postaw poznawczych, emocjonalnych i społecznych. Takie dziecko później
rozgląda się dookoła, później unosi główkę, obraca nią. Później chwyta
przedmioty, czołga się, opóźniony jest ruch poprzez naśladownictwo.
W
wyniku tego stale narasta napięcie psychiczne w oczekiwaniu rzeczy i zjawisk
nieznanych. To trwałe napięcie w każdej fazie życia wyniszczające.
2.
Świadomość niebezpieczeństw sprawia, że osoby niewidome stają się mniej aktywne,
ograniczają ruchy, to sprawia, że żyją w hipokinezie, która jest źródłem
zmęczenia, patologicznych zahamowań, ograniczeniem ruchów pewnych grup mięśni,
tików, blindizmów.
Blindizmy to zespoły tików, odruch obrony, póz i
gestów będących reakcją na niezidentyfikowane obiekty oraz braku mimicznej
kontroli własnych zachowań ukierunkowanych na środowisko.
3.
Brak wzroku powoduje: skrzywienia kręgosłupa, wadliwe postawy, wyciągnięcie
ramion do przodu, cofnięcie głowy i tułowia tzw. koguci chód. Drażliwość,
zmęczenie, zaczerwienienie.
4. Brak wzroku powoduje zubożenie odbioru
informacji, to powoduje, że człowiek podejmuje złe decyzje. Osoba niewidoma
kompensuje wzrok innymi analizatorami: węchem, słuchem, dotykiem.
Konsekwencje psycho społeczne ślepoty
-
zaburzone poczucie własnej wartości
- zaburzona klasyfikacja zdarzeń dobrych i złych,
które pooprawiają lub zagrażają i obniżają poczucie własnej wartości.
-
zaburzone motywowanie do działań, których celem jest poprawianie własnej
wartości
- poczucie inności
- zaburzona komunikacja z
otoczeniem.
Terapia:
Celem terapii zajęciowej jest
wspomaganie procesu
podtrzymywania aktywności
poznawczej sprawnych analizatorów ale i wzroku poprzez stymulację OUN.
Najważniejszą kwestią w powodzeniu terapii
zajęciowej jest pełna akceptacja
braku wzroku na zasadzie - wiem co straciłem bezpowrotnie, wiem co jeszcze mi
pozostało i wiem, że tym, co mi pozostało, mogę się cieszyć i żyć pełnią życia -
z szansami na sukcesy, przeżywanie radości z możliwością samodzielności i
wolności.
Taka akceptacja jest warunkiem zbierania o sobie
pozytywnych informacji oraz odbioru komunikatów z otoczenia.
Terapia zajęciowa powinna być ukierunkowana na pomoc
osobie niewidomej w rozwiązywaniu jej podstawowych problemów życiowych
samoobsługi, poruszania się w otoczeniu, własnego miejsca w społeczności
placówki. Wysoki poziom sprawności
i samodzielności osób niewidomych stanowi najważniejszą przesłankę budowania
pozytywnego i obiektywnego poczucia własnej wartości.
Cele terapii zajęciowej dla osób niewidomych:
1.
Akceptacja straty wzroku, potem akceptacja edukacji zmierzającej do posługiwania
się sprzętami dla niewidomych. (laska)
2. Nauka lub doskonalenie i
utrzymanie umiejętności pisania dotykowego systemem Braillea,
3.
Nauka i utrzymanie umiejętności
orientacji i samodzielnego poruszania się:
- nauka technik ochraniających
-
ustalanie kierunku marszu
- poznawanie właściwości otoczenia
-
korzystanie z pomocy przewodnika
- odnajdywanie upuszczonych przedmiotów
-
posługiwanie się laską
-chodzenie po schodach
- korzystanie ze środków
komunikacji drogowej.
4. Kształtowania nawyków prozdrowotnych w celu podwyższania stanu zdrowia fizycznego i
kondycji psychofizycznej.
5. Nauka i utrzymanie umiejętności wykonywania
czynności życia codziennego., obejmująca:
- utrzymanie higieny osobistej
i dbałości o wygląd zewnętrzny
- prace domowe np. pranie, sprzątanie
-
udzielanie opieki innym
- sposób zachowania się w różnych sytuacjach
życiowych np. posługiwanie się pieniędzmi.
Metody prowadzenia terapii zajęciowej dla osób
niewidomych i niedowidzących:
- socjoterapia
-biblioterapia
-arteterapia
-kinezyterapia
-logorytmika
- wszystkie formy mogące
przynieść podwyższanie stanu
zdrowia fizycznego i kondycji psychofizycznej podopiecznych.
Ważne
jest, aby osoba niewidząca znajdowała się pod odpowiednią opieką pedagogiczną i
psychologiczną, i aby tok zajęć dostosowany był do jej potrzeb i możliwości.
W
wielu ośrodkach dba się o
opanowanie wielu zwykłych, codziennych czynności, takich jak sprzątanie czy
łączenie kolorów w ubiorach. Są to umiejętności dla zdrowego człowieka
oczywiste, natomiast dla osób niewidomych mogą stanowią poważną trudność. Dla
osób, które tracą wzrok w wieku późniejszym, ważnym elementem terapii w szerokim
znaczeniu jest pomoc psychologa. Dla osoby ociemniałej największą obawą jest to,
że zostanie sama. Potrzebne jest wtedy towarzystwo i oparcie. Po udanej
rehabilitacji, włączające terapię zajęciową, osoby niewidome mogą w dużym
stopniu poczuć się niezależne od
pomocy innych ludzi.
Sprzęt pomocny niewidomym
Aby móc normalnie i
samodzielnie funkcjonować, osoby niewidome i słabo widzące potrzebują
różnorodnych akcesoriów, od najbardziej podstawowych, jak: lupy, białe laski,
pomoce optyczne, maszyny do pisania, zegarki, budziki, czujniki cieczy, testery
kolorów, igły - po bardzo skomplikowane i kosztowne, jak komputer przystosowany
do potrzeb osoby z dysfunkcją wzroku.
Pismo Braillea.
Już w
starożytności próbowano wymyślić metodę pozwalającą niewidomym czytać. I
wszystkie te pomysły opierały się na przeniesieniu słuchu na dotyk. Grawerowano
litery, nadlewano z ołowiu, wyplatali drucikami i wykłuwali na papierze. Już w
XVIII i XIX wieku starano się drukować wypukłe litery ale bez większych
rezultatów. Charles Barbier, oficer artylerii, w 1908 roku wymyślił wypukłe
pismo, oparte na 12 punktach, pozwalające na odczytywaniu i pisaniu meldunków w
ciemności. System okazał się zbyt skomplikowany i zbyt czasochłonny. Louis
Braille w wieku 15-lat usłyszał o tym systemie i postanowił uprościć go. Udało
mu się lepiej niż chciał. Opracował proste pismo, pozwalające na użycie 63
znaków złożone z 6 punktów. Sposób pisma został ogłoszony w 1829 roku, po 8
latach wyszła pierwsza książka wydrukowana "brajlem" Historia
Francji.