Pomiń dostępne kursy

Dostępne kursy

  • 18h szkolenie barwa, jako element terapeutyczny i jako element zdradzający cechy osobowości człowieka

    przeznaczone jest dla terapeutów oraz nauczycieli, którzy chcą poszerzyć swoją wiedzę z zakresu objętego szkoleniem.


  • Zapoznanie z ogólną terapią zajęciową dotyczącą ogólnego usprawniania i normowania procesów poznawczych, emocjonalnych i motywacyjnych człowieka.

    Terapia zajęciowa (definicja):

    1. To zespół określonych czynności o charakterze zajęć fizycznych i umysłowych, które mają na celu przywrócenie choremu sprawności fizycznej i psychicznej.
    2. To celowe, polisensoryczne działania rehabilitacyjne, o charakterze zajęć ciągłych, stanowiących proces terapeutyczny, prowadzący do usprawnienia i kompensacji zaburzonych funkcji organizmu pacjenta. Są to zajęcia planowe, celowe i systematyczne.

    Rewalidacja (definicja)

    Zespół działań wychowawczych, edukacyjnych i terapeutycznych mających umożliwić osobie  niepełnosprawnej pod względem fizycznym lub psychicznym jak najpełniejszy rozwój i przystosowanie do życia w normalnym środowisku.

     

    Jest to jedna z najstarszych metod postępowania (form rehabilitacji). Pojęcie terapia zajęciowa powstało w Anglii po I wojnie światowej, kiedy było mnóstwo młodych ludzi potrzebujących pomocy z zakresu działań rehabilitacyjnych. Pojęcie ,,terapia zajęciowa’’ wprowadził Herman Simon. Na początku XX wieku. Stosowano ją w lecznictwie psychiatrycznym i w domach opieki.

    Jest to taka forma rehabilitacji, która ,,spina” rehabilitację leczniczą i społeczną, również uzupełnia fizjoterapię i rehabilitację psychologiczną. Postrzegana jest jako leczenie bez użycia środków farmakologicznych lub interwencji chirurgicznej Termin ten z greckiego oznacza: leczenie lub metodę leczniczą.

    Terapeuta natomiast, to ktoś kto opiekuje się, troszczy o kogoś.

    Cele i zadania terapii zajęciowej.

    Cel terapii zajęciowej w odniesieniu do poszczególnych pacjentów jest zawsze określany indywidualnie.  Tworzy się cel ogólny i cele szczegółowe. Jednak do najważniejszych z nich należy:

    1. Poprawa stanu fizycznego  chorego.
    2. Neutralizowanie otępiającego działania nudy i bezczynności.
    1. Zmniejszenie odruchu bólowego w wyniku rozluźnienia mięśni.
    2. Zmniejszenie napięcia w stanach depresyjnych i lękowych.
    3. Stworzenie u chorego poczucia własnej wartości oraz rozszerzenia kręgu zainteresowań.
    4. Wzbogacenie  życia emocjonalnego chorego.
    5. Zaktywizowanie chorego do działania

    Zadania realizuje się poprzez:

    1. Ogólne usprawnianie.
    2. Rozwijanie umiejętności, w tym wykonywania czynności życia codziennego oraz zaradności osobistej, przy zastosowaniu różnych technik terapii zajęciowej.
    3. Przygotowanie do życia w środowisku społecznym, w szczególności poprzez rozwój umiejętności planowania i komunikowania się, dokonywania wyborów, decydowania o swoich sprawach oraz rozwój innych umiejętności niezbędnych w niezależnym życiu, a także poprawę kondycji psychicznej i fizycznej.
    4. Rozwijanie psychofizycznych sprawności niezbędnych w pracy.
    5. Rozwijanie podstawowych oraz specjalistycznych umiejętności zawodowych, umożliwiających podjęcie pracy w zakładzie aktywności zawodowej lub innej pracy zarobkowej, albo szkolenia zawodowego.

     

    Zadania terapii zajęciowej, to przede wszystkim:

    1. Usprawnianie fizyczne (ścisłe powiązanie z fizykoterapią)
    2. Usprawnianie psychiczne (poprzez pracę dobrze dobraną, następuje akceptacja kalectwa).

    3.   Usprawnianie społeczne (m.in. pomoc przy wyborze zawodu).

     

    Kierunki działania rewalidacyjnego

    1. Maksymalne rozwijanie zadatków i cech, które są najmniej uszkodzone.

    2. Wzmacnianie i usprawnianie uszkodzonych sfer psychicznych lub  fizycznych.

    3. Wyrównywanie   (kompensacja)   i   zastępowanie   (substytucja)   deficytów biologicznych i rozwojowych.

     

    Procesy poznawcze- sekwencja zmian zachodzących w przebiegu aktywności ruchowej i intelektualnej człowieka. Determinuje poznawanie rzeczywistości i reguluje stosunek człowieka do otoczenia

    • spostrzeganie
    • wrażenia
    • uwaga
    • pamięć
    • myślenie
    • wyobraźnia

    Wrażenia – odzwierciedlają cechy przedmiotów i zjawisk w otoczeniu człowieka.

    • wzrokowe
    • słuchowe
    • dotykowe – kinetyczne
    • węchowe
    • smakowe
    • ustrojowe
    • równowagi
    • stawowo -mięśniowe

    Spostrzeganie -  złożony proces, dzięki którym powstaje u człowieka subiektywny obraz przedmiotu. Na dokładność spostrzeżeń wpływa jakość wrażeń, doświadczenie, procesy myślowe. Spostrzeganie ma charakter polisensoryczny

    Uwaga - zdolność koncentracji świadomości na danym przedmiocie czy zadaniu, lub na przeżyciach własnych. Uwaga pozwala na selekcję i ukierunkowanie czynności.

    Pamięć - zdolność do zarejestrowania, przechowania, odpoznania i odtworzenia. To taka właściwość psychiczna, która umożliwia kształtowanie i funkcjonowanie doświadczeń

    Myślenie - to zdolność do rozwiązywania problemów, polegający na skojarzeniach i wnioskowaniu, operujący elementami pamięci jak symbole, pojęcia, frazy, obrazy i dźwięki. Za miarę efektywności myślenia można uznać inteligencję.

    Rodzaje myślenia:

    • Sensoryczno – motoryczne
    • Konkretno – obrazowe
    • Słowno – logiczne

    Wyobraźnia – to samodzielny proces tworzenia obrazów na podstawie minionych postrzeżeń.

    • wyobraźnia twórcza
    • wyobraźnia odtwórcza

    Emocje (proces emocjonalny)– ich źródłem jest obiektywnie istniejąca rzeczywistość. W procesie emocjonalnym człowiek odzwierciedla rzeczywistość i ustosunkowuje się do niej. O dojrzałości człowieka mówimy wtedy gdy wykazuje dojrzałość emocjonalną czyli  umiejętność świadomego kierowania swym zachowaniem emocjonalnym i uczuciowego przystosowania się do środowiska społecznego.

     

    • Emocje pierwotne
    • Emocje pośrednie (charakterystyczne dla ludzi)

     

    • Emocje czynne
    • Emocje bierne

    Procesy motywacyjne – są regulatorem zachowań człowieka bo ukierunkowują jego działanie. Posiadanie motywu do działania wyraża się poprzez napięcie motywacyjne a my dążymy do jego zredukowania.

     

    Zapisywanie samodzielne

Witamy Państwa na platformie edukacyjnej  

ooo

Prywatnego Zespołu Szkół Zaocznych Optima

Pomiń Kalendarz

Kalendarz

Ni. Pn. Wt. Śr. Cz. Pi. So.
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31