|
|
określania misji instytucji opiekuńczych i pomocowych ze szczególnym uwzględnieniem roli domu pomocy społecznej w zmieniających się warunkach społecznych;
określania zadań i kompetencji zawodowych opiekuna w pomocy instytucjonalnej uwzględniając obowiązujące standardy usług;
postrzegania człowieka jako niepowtarzalnej, złożonej jednostki w kontekście jego możliwości, ograniczeń oraz interakcji społecznych;
dokonywania w sposób kompleksowy analizy potrzeb i problemów podopiecznego;
wspierania i towarzyszenia człowiekowi w różnych czynnościach życia codziennego (higiena osobista, samoobsługa, organizacja czasu wolnego) oraz dbania o jego bezpieczeństwo;
wykorzystywania w praktyce zawodowej różnych metod i narzędzi rehabilitacji, terapii i aktywizacji;
współpracowania z podopiecznym oraz z innymi, ważnymi dla niego osobami (rodzina, znajomi, specjaliści);
wykorzystywania wiedzy teoretycznej w celu ułatwienia adaptacji jednostki do warunków życia w placówkach opiekuńczych lub pomocowych, bądź do zmian związanych z przewlekłą chorobą, niepełną sprawnością lub starością;
kształtowania odpowiednich postaw u podopiecznych;
dokonywania systematycznej ewaluacji pracy z podopiecznym;
komunikowania się z różnymi grupami podopiecznych oraz udzielania wsparcia i porad w sytuacjach trudnych lub kryzysowych;
kierowania się zasadami etyki międzyludzkiej i zawodowej;
podnoszenia kwalifikacji zawodowych oraz jakości świadczonych usług opiekuńczych;
aktywnego uczestniczenia w projektach integracji podopiecznych ze środowiskiem lokalnym;
stosowania zasad dobrej organizacji pracy własnej i podopiecznego;
skutecznego negocjowania i rozwiązywania problemów oraz konfliktów wśród podopiecznych placówek opiekuńczych;
nagłaśniania i prezentowania na forum publicznym interesów podopiecznego;
udzielania pierwszej pomocy w sytuacji zagrożenia zdrowia lub życia;
nauczenia podopiecznego wykonywania podstawowych czynności poprzez planowane zajęcia ruchowe, plastyczne lub techniczne;
prowadzenia dokumentacji pracy z podopiecznym;
wykorzystywania osiągnięć techniki w pracy z podopiecznym (w szczególności takie jak komputer);
wzbogacania warsztatu własnej pracy przez udział w kursach, szkoleniach lub wymianę doświadczeń z innymi opiekunami;
współuczestniczenia w procesie kształcenia praktycznego adeptów do zawodu.
|
|
|
|
|
|